شرح وظایف مدیریت برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه مازندران

 
مدیریت برنامه
ریزی و توسعه آموزش دانشگاه مازندران در زیر مجموعه معاونت آموزشی در راستای سند راهبردی دانشگاه و به منظور كمك به انجام رسالتهای آموزشی تشكیل شده است.

مأموریت اصلی این دفتر هدایت فرآیندهای آموزشی دانشگاه با توجه به سیاست های كلان توسعه ملی، منطقهای و محلی، ارزشهای حاكم بر نظام آموزش عالی كشور، راهبردهای توسعه آموزش عالی كشور، انتظامات جامعه و هدفهای دانشگاه مازندران مطرح در سند راهبردی دانشگاه، میباشد. این مأموریت از طریق فراهم ساختن بستر مناسب برای بهبود فرآیند یاددهی یادگیری در دانشگاه انجام خواهد شد. بهبود فرآیند آموزش، مستلزم برنامهریزی، رهبری آموزش مداوم، ارزشیابی، پژوهش و بازنگری مداوم برنامههای آموزشی میباشد. مدیریت برنامهریزی و توسعه آموزش به منزله بازوی تصمیمسازی و برنامهریزی معاونت آموزشی و تحصیلات تكمیلی در راستای بهبود فرآیند آموزش و در نتیجه ارتقای رتبه دانشگاه در این حوزه از طریق بهبود كیفیت آموزش در مقاطع تحصیلی و گروههای آموزشی و عمل خواهد كرد.
مهم ترین وظایف مدیریت برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه در حوزه های زیر قابل تجمیع است.
حوزه اول: برنامه ریزی آموزشی
این بخش قلب برنامه ریزی آموزشی است و مستلزم تصمیم گیریهای استراتژیک مبتنی بر داده است.
  1. انجام مطالعات مربوط به ضرورت استمرار: انجام مطالعات تطبیقی و تحلیلی برای ارزیابی ضرورت استمرار وجود رشته های دایر. این ارزیابی باید مبتنی بر آمار جذب دانشجو، کیفیت خروجی، س‌اعضای هیأت علمی موجود و جایگاه آن رشته در میان دانشگاههای رقیب باشد.
  2. نیاز سنجی منطقه‌ای و ملی: بازنگری مداوم در مطالعات نیاز سنجی بازار کار و نیازهای توسعه منطقه‌ای استان و ملی برای شناسایی خلاهای موجود.
  3. تصمیم گیری توسعه یا حذف رشته: ارائه پیشنهاد مستدل برای توسعه ظرفیت رشته های دارای توجیه قوی یا پیشنهاد حذف و ادغام رشته هایی که توجیه آموزشی و کاربردی کافی ندارند با تأیید سند راهبردی دانشگاه .

4- طراحی مدل ارتقای كیفیت آموزش در گروههای آموزشی
  1. طراحی مدل توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه براساس بازنگری و ارزشیابی از میزان پاسخگویی برنامههای آموزشی كنونی دانشگاه به انتظارات جامعه

حوزه دوم: برنامه ریزی درسی
  • نظارت بر انجام بازنگری و تدوین برنامههای درسی مطابق با انتظارات وزارت متبوع و نظارت بر اجرای برنامه درسی
  • ترغیب و كمك به گروههای آموزشی برای بازنگری برنامههای درسی و دورههای آموزشی و تهیه برنامه درسی جدید به شیوه علمی، متناسب با نیازهای جامعه و انتظارات شغلی داوطلبان تحصیل در دانشگاه
  • ایجاد مشوق های لازم برای گروه های آموزشی در راستای بازنگری برنامه های درسی و برگزاری جلسات توجیهی .
  • همسویی با انتظارات شغلی: کمک به گروه های آموزشی برای تهیه برنامه درسی جدید متناسب با نیازهای جامعه و انتظارات شغلی داوطلبان تحصیل در دانشگاه مازندران
  • پایش اجرای بازنگری: پیگیری مستمر جهت اطمینان از اینکه مصوبات بازنگری در سرفصل ها مطابق با آیین نامه های شورای آموزشی دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته اعمال می شود.

حوزه سوم: ایجاد بانک اطلاعاتی دروس
ایجاد یک مرجع مرکزی و قابل دسترس برای تمامی برنامه های درسی مصوب.
تهیه بانک اطلاعاتی طبقه بندی شده : ایجاد و نگهداری یک بانک اطلاعاتی جامع از تمام برنامه ها و دروس مصوب رشته های تحصیلی دایر در دانشگاه
حوزه چهارم: اعضای هیأت علمی
برگزاری دوره­های توانمندسازی اعضای هیأت علمی
تهیه و تدوین دستورالعمل استاد نمونه و سرآمد آموزشی
تهیه و تدوین شیوه­نامه مدیرگروهی و نظارت بر عملکرد گروه­ها

شوراهای حوزه برنامه ریزی آموزشی:
  1. شورای برنامه ریزی درسی:
نظام آموزش عالی به عنوان نهاد مولد نیروی انسانی متخصص، نقشی محوری در توسعه جامعه دارد. یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در کیفیت خروجی‌های این نظام، برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها است. توجه به تدوین بهینه و علمی برنامه‌های درسی می‌تواند شکوفایی و اثربخشی آموزش در سطح دانشگاه را به همراه داشته باشد. بر همین اساس و در راستای اجرای آیین‌نامه تدوین و بازنگری برنامه های درسی ابلاغی 27/06/1402 با شماره 154914/و واگذاری اختیارات برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، این آیین‌نامه به منظور ترغیب گروه‌های آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشگاه برای مشارکت فعال در فرآیند برنامه‌ریزی درسی، بازنگری و جهت اجرا در دانشگاه مازندران تهیه گردیده است. (فایل دریافت آیین نامه)
  1.  شورای اشتغال و مهارت افزایی دانشجویان کارشناسی:
شورای اشتغال و مهارت‌افزایی دانشجویان به عنوان بازوی مشورتی شورای برنامه‌ریزی درسی، نقشی استراتژیک در تحول آموزش عالی ایفا می‌کند. وظیفه محوری این نهاد، ارائه راهکارهای تخصصی برای همسوسازی محتوای آموزشی با الزامات بازار کار و مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز است. این شورا با هدف انطباق سرفصل‌های درسی، طراحی دوره‌های مهارتی مکمل و سنجش صلاحیت حرفه‌ای دانشجویان فعالیت می‌کند. در راستای تحقق این هدف، این مجموعه بر طراحی و گسترش دوره‌های تخصصی و شغلی با مشارکت فعال بخش خصوصی نظارت دارد. در نهایت، تمرکز شورا بر هم‌افزایی اقدامات برای تضمین اشتغال تخصصی دانشجویان پس از فراغت از تحصیل است.