هم‌زمان با فرا رسیدن دهه ولایت انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان مشق ولایت، از قربان تا غدیر

  • 19 Jun 2024
  • کد خبر: 2173689
  • 1238

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان مشق ولایت، از قربان تا غدیر

هم‌زمان با فرا رسیدن دهه ولایت انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان مشق ولایت، از قربان تا غدیر

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سید محسن موسوی عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه در یادداشتی با عنوان مشق ولایت، از قربان تا غدیر که به مناسبت ایام دهه ولایت منتشر شد، به تشریح اهمیت این ایام و جایگاه ولایت در اسلام پرداخت.

       متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

مشق ولایت، از قربان تا غدیر

       در مسیر شناخت اصول دینی، توحید و ولایت‌پذیری، دو رکن اساسی‌اند که در کنار هم، بنیان محکمی برای اعتقادات اسلامی، شکل می‌دهند. توحید با انکار هرگونه شریک برای خداوند متعال و ولایت، به معنای پذیرش و گزینش سرپرستی و رهبری الهی است.

       حدیث سلسله‌الذهب، از جمله احادیث مشهوری است که به دقت و ظرافت این ارتباط را شرح می کند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی ... بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» در این حدیث منقول از علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، توحید به عنوان حصن و پناهگاهی از عذاب الهی معرفی شده است که از شروط ورود به حصن توحید، پذیرش ولایت اشاره شده است. در هم‌تنیدگی توحید و ولایت در سراسر آموزه‌های اهل بیت(ع) ساری و جاری است و همان‌گونه که در حدیث ثقلین، قرآن و اهل بیت در کنار یکدیگر یاد شده‌اند، مفاهیم و اصول مربوط به این عالم را نیز باید در پرتو هر دو منبع جست‌وجو کرد. ولایت به خداوند، هدف اصلی عالم وجود است و در پرتو باور به اصل توحید، تمام حرکات و سکنات انسان باید در همین راستا باشد.

       در آستانۀ دهه ولایت، نگاهی دوباره و چندباره به این در هم‌تنیدگی توحید و ولایت، راهی روشن‌تر را پیش روی رهروان حق قرار می‌دهد. حتی یک گام عقب‌تر، می‌توان از شب و روز عرفه نیز این دهه توحیدی ولایی را از نظر گذراند که سراسرِ دعای عرفه و مناجات امام حسین(ع) در آن برهه از تاریخ رنگ و بوی توحید دارد و دیگر بار، عجین‌شدن روح توحید و ولایت را به صورت مجسم شاهد هستیم. هم‌چنین ایشان در پاسخ به فردی که درباره شناخت خداوند سوال می‌کند، چنین اشاره دارند که:«مَعرفةُ أهلِ كُلِّ زمانٍ إمامَهُمُ‌الّذي يَجِبُ عَلَيهِمْ طاعَتُهُ؛ شناخت مردم هر زمان نسبت به امامى كه اطاعتش بر آنان واجب است»

       عید قربان، که به یادگارِ ماجرای قربانی توسط حضرت ابراهیم(ع) است، نمادی از اطاعت و تسلیم در برابر خواست خداوند است. این واقعه نیز ضمن یادآوری اهمیت ایثار و فداکاری در راه خداوند، اهمیت توحید را باز می‌نمایاند، زیرا ایمان به خدای یکتا مستلزم تسلیم کامل در برابر اراده او است. در آیات قرآن کریم موارد مربوط به ولایت(شوری/9، کهف/44، اعراف/196، یونس/30 و ...) و در احادیث نیز اشاره به اصل توحید را در نمونه‌های متعدد شاهد هستیم.

       عید غدیر به عنوان بزرگ‌ترین و بااهمیت‌ترین عید نزد مسلمانان از این جهت است که پیامبر اکرم‌(ص) ولایت امیرالمومنین علی(ع) را به عنوان جانشین خود اعلام کردند. بزرگ‌داشت چنین واقعه‌ای مهم در دین اسلام نه تنها به عنوان یک عید بزرگ جشن گرفته می‌شود بلکه به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تاکید بر اهمیت ولایت و رهبری الهی در سایه توحید است. بخش مهم و برجسته از حدیث غدیر، به وضوح بر این موضوع نیز تأکید دارد: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»

       در نتیجه آنچه بشر را به سمت توحید و خداباوری رهنمون می‌سازد، پذیرش ولایت الهی است. فضیلت اصلی اهل بیت(ع) دعوت به توحید است و پذیرش این ولایت الهی، نتیجه‌ای جز هدایت و سعادت برای انسان‌ها نخواهد داشت. نیک بنگریم و در هر زمان پیروِ امام و ولی زمانه باشیم تا به قول آن اشار‌ه ظریف، در اثر فراموشیِ پیام و رسالت واقعه غدیر دچار کربلایی دیگر و سردرگمی در مسیر توحید و خداباوری نشویم.​​​​​​​

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران