در آستانه "روز جهانی جمعیت" و به همت انتشارات دانشگاه:

کتاب "جامعه‌شناسی جمعیت" توسط عضو هیات علمی دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد

  • 07 Jul 2024
  • کد خبر: 2272138
  • 3092

کتاب

در آستانه "روز جهانی جمعیت" و به همت انتشارات دانشگاه:

کتاب "جامعه‌شناسی جمعیت" توسط عضو هیات علمی دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، در آستانه "روز جهانی جمعیت" (یازدهم جولای میلادی برابر با 21 تیرماه) کتاب "جامعه و جمعیت: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جمعیت" به همت انتشارات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد. به همین مناسبت، دکتر یعقوب فروتن دانشیار جمعیت‌شناسی اجتماعی دانشگاه مازندران، محقق افتخاری گروه مطالعات اسلامی دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا و عضو هیات مدیره انجمن جمعیت‌شناسی ایران طی گفت‌وگوی کوتاهی با روابط عمومی دانشگاه مازندران، توضیحاتی به شرح زیر ارایه کرد:

       در این گفت‌وگو، دکتر فروتن خاطرنشان کرد: هم‌چنان‌که در پیش‌گفتار کتاب نوشته‌ام، این کتاب تلاش می‌کند تا مهم‌ترین متغیرهای جمعیت شناختی را با تاکید بر رویکردی اجتماعی و جامعه‌شناسانه مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. در همین چارچوب، مباحث و مطالب این کتاب بر محور 10 فصل اصلی تنظیم و ارایه شده است. در سه فصل نخست کتاب، جمعیت جهان از سه زاویه مهم و اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است: تاریخ تحولات جمعیت جهان و دو تئوری اصلی برای تبیین آنها، آینده جمعیت جهان و ویژگی‌ها و چالش‌های آن، توزیع جغرافیایی جمعیت و شهرنشینی و پیامدهای اجتماعی آن. در فصل‌های چهارم و پنجم و ششم کتاب، سه مؤلفه اصلی تغییرات جمعیت‌شناختی یعنی موالید و مهاجرت و مرگ و میر به‌طور مستقل و به‌تفکیک مورد توجه واقع شده و جنبه‌های اجتماعی آنها به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در فصل‌های هفتم و هشتم و نهم کتاب نیز به ترتیب، سه محور اصلی مشتمل بر تعیین‌کننده‌ها و پیامدهای اجتماعی ساخت جمعیت برحسب سن و جنس، رشد جمعیت و توسعه اقتصادی، و هم‌چنین جمعیت و قدرت سیاسی کانون توجه و مطالعه قرار گرفته‌اند. نهایتا، در فصل دهم کتاب به قانون‌گذاری در عرصه جمعیت و سیاست‌های جمعیتی مرتبط با مهاجرت و فرزندآوری و مرگ و میر و هم‌چنین ارزیابی تأثیرات و پیامدهای آنها با تاکید بر پیامدهای اجتماعی پرداخته شده است.

 در ادامه این گفت‌وگو، دکتر فروتن افزود: در ابتدای این کتاب، یک مبحث جدید تحت عنوان "مقدمه‌ای بر جمعیت‌شناسی اجتماعی" افزوده‌ام تا به خوانندگان کمک کند که پیشاپیش یک شناخت بهتر و تصویر روشن‌تر درخصوص مناسبات بین جامعه و جمعیت داشته باشند و بالتبع بتوانند به نحو مناسب‌تری مطالب و مباحث این کتاب را مطالعه و دنبال کنند. این مبحث جدید تحت عنوان "مقدمه‌ای بر جمعیت‌شناسی اجتماعی" توسط دو تن از برجسته‌ترین جمعیت‌شناسان معاصر در دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه واشینگتن آمریکا یعنی پروفسور چارلز هیرشمن و پروفسور استوارت تولنای نوشته شده و برگردان فارسی آن را در ابتدای این کتاب آورده‌ام.

    وی یادآور شد: نسخه اصلی کتاب"جامعه و جمعیت" به زبان انگلیسی، نوشته پروفسور دیوید ام. هیر استاد جمعیت‌شناسی اجتماعی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا را پس از ترجمه به زبان فارسی برای اولین بار توسط انتشارات دانشگاه مازندران در سال 1380 چاپ و منتشر کرده‌ایم که باتوجه به استقبال چشمگیر و درخواست فراوان استادان و دانشجویان، اینک نسخه جدید آن در اختیار جامعه علمی و پژوهشی ایران عزیزمان قرار می‌گیرد.

  وی افزود: در این نسخه جدید تلاش کرده‌ام تا ضمن حفظ محتوی متن اصلی کتاب، مطالب و مباحث آن را به زبان روان و سلیس بازنویسی کنم تا حتی خوانندگانی که با متون و فنون تخصصی جمعیت‌شناسی آشنایی کافی ندارند نیز بتوانند مطالب و مباحث کتاب را به آسانی مطالعه و دنبال کنند.

  در پایان این گفت‌وگو، دکتر فروتن اظهار امیدواری کرد: مطالب و مباحث این کتاب بتواند هم در زمینه آموزش و پژوهش برای استادان و دانشجویان و پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی و هم در زمینه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای مجموعه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در عرصه موضوعات مرتبط با جمعیت با تاکید بر زمینه‌ها و پیامدهای اجتماعی جمعیت، مفید و مؤثر واقع گردد.

 گفتنی است: تاکنون از دکتر فروتن مجموعا 9 کتاب مشتمل بر چهار کتاب تِألیف تحت عنوان‌های "جمعیت‌شناسی اجتماعی ایران معاصر" به زبان انگلیسی(انتشارات دانشگاه مازندران، ، 1403زیرچاپ)، "جمعیت‌شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران"(انتشارات دانشگاه مازندران، 1402)، "جمعیت‌شناسی ایران"(انتشارات دانشگاه مازندران، 1401)، "جمعیت‌شناسی دین: بررسی مناسبات مؤلفه‌های دینی مذهبی و متغیرهای جمعیتی"(انتشارات دانشگاه مازندران، 1400) و هم‌چنین پنج کتاب ترجمه تحت عناوین"جمعیت‌شناسی اقتصادی: رویکردی نوین به پیامدهای اقتصادی تغییرات جمعیتی"(انتشارات دانشگاه مازندران، 1398)، "سیاست‌های جمعیتی جهان"(انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم، 1397)، "سالخوردگی جمعیت: زمینه‌ها، پیامدها، سیاست‌ها"(انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم، 1396)، "جمعیت‌شناسی سیاسی: نقش تغییرات جمعیتی در سیاست ملی و امنیت بین‌المللی"(انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی وزارت علوم، 1395) و"جامعه و جمعیت"(انتشارات دانشگاه مازندران، 1380) چاپ و منتشر شده است.

"کتاب جامعه و جمعیت : مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جمعیت"، نوشته: دیوید ام. هیر، ترجمه: یعقوب فروتن،

بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران(1403).

       خاطرنشان می‌گردد: در سامانه انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه مازندران به‌شرح زیر، دسترسی به مشخصات این کتاب نیز امکان‌پذیر است:

https://press.umz.ac.ir/

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

​​​​​​​