دبیر علمی همایش خبر داد:

چهارمین همایش ملی اقتصاد ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود

  • 05 May 2024
  • کد خبر: 1881702
  • 1902

چهارمین همایش ملی اقتصاد ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود

دبیر علمی همایش خبر داد:

چهارمین همایش ملی اقتصاد ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود


​​​​​​​

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر امیرمنصور طهرانچیان، معاون پژوهش، فناوری و فرهنگی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران و دبیر علمی همایش"چهارمین همایش ملی اقتصاد ایران" از برگزاری همایش ملی اقتصاد ایران در هفدهم اردیبهشت 1403 به میزبانی دانشگاه مازندران خبر داد.

       بر اساس این گزارش، دکتر طهرانچیان با اعلام این خبر اظهار داشت:  تبادل آخرین یافته‌های علمی و تخصصی در حوزه مباحث اقتصادی و پیگیری شعار سال 1402 و 1403 و به خصوص مباحث مربوط به جهش تولید از جمله مهم‌ترین اهداف این همایش است. 

       دکتر طهرانچیان، در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: با وجودی که "رشد اقتصادی" به تنهایی یک هدف غایی محسوب نمی‌شود، اما گستردگی حلقه‌های پیشین و پسین و دامنه وسیع اثرگذاری و تاثیرپذیری، این متغیر را بین شاخص‌های ارزیابی عملکرد اقتصادی از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار نموده ‌است.

       دبیر علمی همایش ادامه داد: در متون آموزشی و علمی اقتصاد و در مبحث "عوامل"، به طور معمول از انباشت سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و تکنولوژی به عنوان موتور رشد اقتصادی نام برده می‌شوند. اما نرخ مشارکت این عوامل در طول چرخه‌های تجاری مشابه و تفاوت آن‌ها ناپایدار است. در نگرش خرد‌بنیان، بازدهی نزولی سرمایه فیزیکی و نیروی‌کار، پایداری نقش این عوامل در جهش به مسیر رشد بلند مدت را با چالش روبه‌رو می نماید. این طور به نظر می‌رسد که تکنولوژی پیشران قابل اعتمادی باشد که با پیشرفت آن، تغییر به مسیر رشد بلند‌مدت با نرخ های بالاتر امکان‌پذیر شود. در این خصوص، نقش بهره‌وری نیز به عنوان متغیر انتقال‌دهنده اثر پیشرفت تکنولوژی و دیگر عوامل فوق، همواره در کانون توجه اقتصاددانان بوده است. در همین راستا، برخی مطالعات اقتصادی نشان می‌دهند در اقتصادهایی که پیش از رکود بهره‌وری عوامل آن‌ها بیشتر از منبع تکنولوژی تغذیه شده است، در شرایط رکود عملکرد بهتری در مقایسه با دیگر اقتصادها دارند. به رغم این که یک توافق نسبتا گسترده‌ای بین اقتصاددانان بر نقش تکنولوژی، برخی اقتصادانان بر اهمیت دلایل نهادی تاکید می‌نمایند. در این رویکرد خروج از ماتریس و یا لختگی نهادی، افزایش بهره‌وری از منابع تکنولوژی، سرمایه انسانی و حتی انباشت سرمایه‌گذاری فیزیکی را امکان‌پذیر می‌نماید.

     دکتر طهرانچیان، ضمن دعوت از کلیه همکاران و دانشجویان عزیز برای حضور در چهارمین همایش ملی اقتصاد ایران، از زحمات معاون، مدیر و کارشناسان در حوزه معاونت پژوهش و فناوری و اداری مالی دانشگاه و هم‌چنین حمایت کامل و مساعدت هیات رییسه تشکر نمود.  

  آدرس سایت همایش:                  https://irecoumz.conf.umz.ac.ir/fa/

روابط عمومی دانشگاه مازندران