با اعلام موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) صورت گرفت:

صعود 3 پله‌ای دانشگاه مازندران در رتبه‌بندی ملی ISC

  • 25 Dec 2023
  • کد خبر: 1380063
  • 25594

صعود 3 پله‌ای دانشگاه مازندران در رتبه‌بندی ملی ISC

با اعلام موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) صورت گرفت:

صعود 3 پله‌ای دانشگاه مازندران در رتبه‌بندی ملی ISC

         به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، با اشاره به صعود 3 پله‌ای جایگاه دانشگاه، از اخذ رتبه 24 دانشگاه مازندران در رتبه‌بندی ملی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) دانشگاه‌های جامع کشور در سال 1401-1400 خبر داد.

        بر اساس این گزارش، دکتر قاسمی با اعلام این خبر افزود: در رتبه‌بندی ملی ISC جهت ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، 6 معیار اصلی آموزش(با وزن 30 درصد)، پژوهش(با وزن 25 درصد)، فنآوری و نوآوری(با وزن 20 درصد)، بین‌المللی‌سازی(با وزن 10 درصد)، اثرگذاری اقتصادی(با وزن 10 درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات(با وزن 5 درصد) در نظر گرفته می‌شود و هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیرشاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه ارزیابی می‌شود.

        معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به آخرین نتایج منتشرشده، اظهار داشت: دانشگاه مازندران، با 3 پله صعود نسبت به سال گذشته، رتبه 24 را در میان دانشگاه‌های جامع کشور کسب نموده است. هم‌چنین، از میان 111 دانشگاه در دسته‌بندی در همکرد (مجموع دانشگاه‌های جامع و صنعتی)، با 2 پله صعود، در جایگاه 31 قرار گرفت. لازم به ذکر است که در این رتبه‌بندی، اطلاعات پژوهشی مربوط به بازه زمانی 2020-2018 و اطلاعات پرسش‌نامه مربوط به بازه زمانی 1399-1397 لحاظ شده است.

      دکتر قاسمی در ادامه، در شرح روش‌شناسی این رتبه‌بندی گفت: نحوه محاسبه امتیاز دانشگاه‌ها در شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها به این صورت است که بر اساس داده‌های خام دریافتی از هر دانشگاه و جمع‌آوری اطلاعات پژوهشی آن‌ها، محاسبه امتیاز مربوطه انجام می‌گردد و سپس، به کمک روابط مشخص آماری و با مقایسه امتیازات دانشگاه‌ها، نمرات تمام دانشگاه‌ها بر مبنای 100 نرمال‌سازی و اعلام می‌شود. از این‌رو، عملکرد سایر دانشگاه‌ها بر جایگاه یک دانشگاه در این رتبه‌بندی موثر بوده و نمی‌توان جایگاه دانشگاه‌ها را از قبل پیش‌بینی نمود. اگرچه، ما در دانشگاه مازندران تلاش می‌کنیم تا مطابق با اصول و قواعد صحیح، حرکت رو به جلو داشته باشیم، اما به دست‌آوردن جایگاه‌های بهتر به میزان عملکرد دیگر دانشگاه‌ها نیز بستگی دارد.

        معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان با اشاره مجدد به معیارهای فوق خاطرنشان کرد: با توجه به معیارهای متفاوت ذکرشده، مشاهده می‌شود که همه ارکان دانشگاه در بهبود جایگاه دانشگاه موثر بوده‌اند، امید است با ارتقای جایگاه علم‌سنجی در دانشگاه مازندران، این روند بهبود ادامه‌دار باشد.

روابط عمومی دانشگاه مازندران