با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد:

سمپوزیوم ملی میراث ناملموس در چشم‌انداز توسعه پایدار

  • 29 May 2024
  • کد خبر: 2002232
  • 1772

سمپوزیوم ملی میراث ناملموس در چشم‌انداز توسعه پایدار

با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد:

سمپوزیوم ملی میراث ناملموس در چشم‌انداز توسعه پایدار

      به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، مراسم افتتاحیه سمپوزیوم ملی میراث ناملموس در چشم‌انداز توسعه پایدار، با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، معاونت پژوهشی دانشکده، گروه مردم‌شناسی دانشگاه، پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی ایکوم ایران و کانون فرهنگی و هنری دایا در هشتم و نهم خرداد 1403 در سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار ‌شد.

       بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران گفت: میراث ناملموس، نقشی بسیار مهم در ایجاد وفاق ملی و منطقه‌ای بازی می‌کند. تنوع فرهنگی در ایران امری کهن و دیرین است که به میراث ناملموس ایران، جایگاهی بسیار ویژه در جهان می‌بخشد. این میراث ناملموس است که می‌تواند گرد فراموشی را از فرهنگ و تمدن ما بزداید و جوانان را با جایگاه و اهمیت فرهنگ خود آشنا سازد.

        معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به ایجاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه مازندران و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، شکل‌گیری مرکز پژوهشی را در این راستا موثر و مفید دانست.

       دکتر رحمت عباس‌نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران نیز در این مراسم، بر ارتباط باستان‌شناسی و میراث ناملموس تاکید داشت و ضمن پرداختن به اهمیت تاریخی بحث میراث ملموس در حوزه باستان‌شناسی و مباحث نظری متعدد در آن و مطرح‌کردن سه پرسش کلیدی در خصوص میراث فرهنگی، بیان داشت: باستان‌شناسی، گنج‌یابی نیست بلکه این حوزه علمی می‌تواند در ارتقای فرهنگ و آگاهی و سواد جامعه نقش داشته باشد.

       معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران، نقش باستان‌شناسی در حفاظت از تنوعات طبیعی و فرهنگی(انسانی، جانوری، گیاهی، زبانی و سایر عناصر طبیعی و فرهنگی) را بسیار موثر دانست و افزود: باستان‌شناسی نوعی ارج‌نهادن به سنت‌های کهن، بازیابی دانش‌های باستانی و یاری‌رسانی به پیش‌بینی آینده و آینده‌پژوهشی است که می‌تواند در مدیریت منابع فرهنگی، کارایی داشته باشد.

       دکتر عباس‌نژاد تاکید کرد: میراث، چه ملموس و چه ناملموس، از منابع فرهنگی در هر جامعه محسوب می‌شود که باستان‌شناسی در مدیریت آن کاربرد دارد.   

       دکتر علیرضا حسن‌زاده دانشیار و رییس پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: علوم میراثی منبع سواد میراثی است. بدون چنین سوادی که بعد بافتی دارد، میان‌رشته‌ای، کاربردی و بومی است، دست‌یابی به توسعه پایدار، غیرممکن است.

       وی افزود: علوم میراثی با ترکیب دانش از جمله دانش بومی و علم در سطوح آکادمیک نماد خودآگاهی مضاعف است و مبتنی بر عاملیت مردم است. میراث ناملموس حافظ و نگاهبان محیط زیست و میراث طبیعی نیز بوده است و ضامن تداوم منظر فرهنگی و میراثی جامعه است.

       وی بیان داشت: ما در ایران، نیازی جدی به تقویت و توسعه علوم میراثی در همه زمینه‌های میان‌رشته‌ای از زمین‌شناسی تا مردم‌شناسی داریم. با توجه به جایگاه مهم دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران و گروه مردم‌شناسی آن و اهمیت جایگاه پژوهشکده مردم‌شناسی از نظر تاریخی و مطالعات میدانی، خواستار تقویت تعامل دو مرکز مذکور هستیم.

       دکتر علیرضا قلی‌نژاد پیر بازاری عضو هیات مدیره ایکوم و عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به سخنرانی در بخش افتتاحیه این همایش پرداخت.

       دکتر قلی‌نژاد با تاکید بر مصداق‌هایی از میراث ناملموس در مناطق و شهرهای ایران، خاطرنشان کرد: میراث ناملموس توانسته نقشی مهمی در زندگی روزمره مردمان ایران داشته باشد. فراموشی این نوع میراث که به نوعی دانش‌های مردمان بومی ایران است، بسیاری از این مناطق را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

       یادآور می‌شود: این سمپوزیوم در چارچوب دستورالعمل جدید مصوب دانشگاه که به همت معاونت پژوهش و فناوری برای برگزاری انواع گردهمایی تنظیم گردید، برگزار شد.

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​