بر اساس اعلام اداره‌کل ثبت اختراعات کشور انجام شد:

ثبت اختراع آپتاحسگر الکتروشیمیایی فوق حساس توسط محققان دانشگاه مازندران

  • 19 Jul 2023
  • کد خبر: 574955
  • 95370

ثبت اختراع آپتاحسگر الکتروشیمیایی فوق حساس توسط محققان دانشگاه مازندران

بر اساس اعلام اداره‌کل ثبت اختراعات کشور انجام شد:

ثبت اختراع آپتاحسگر الکتروشیمیایی فوق حساس توسط محققان دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، محققان این دانشگاه موفق به ثبت اختراع"آپتاحسگر الکتروشیمیایی فوق حساس" در اداره‌کل ثبت اختراعات کشور شدند.

        بر اساس این گزارش، دکتر حجت غنودی مدیر فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه با اعلام این خبر گفت: این اختراع با عنوان "آپتاحسگر الکتروشیمیایی فوق حساس بر پایه تثبیت آپتامر بر روی الکترودهای صفحه چاپی گرافیتی اصلاحشده با نانولوله‌های کربنی و چارچوب‌های فلز- آلی برای تشخیص باکتری بیماری‌زا سودوموناس آئروژینوزا به روش ولتامتری پالس تفاضلی" از رساله­ دکترای رخساره عابدی دانشجوی رشته شیمی تجزیه و تحت راهنمایی دکتر جهانبخش رئوف و دکتر مجتبی محسنی اعضای هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه مازندران استخراج شده و در اداره‌کل ثبت اختراعات کشور به شماره 108325 به ثبت رسیده و از سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی ایران نیز کد تایید دریافت کرده است.

       دکتر غنودی با تاکید بر این‌که که در دو سال گذشته 16 اختراع در حوزه های مختلف توسط محققان دانشگاه مازندران به ثبت رسیده است، افزود: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، اطمینان از حفظ حقوق مالکیت فکری و تضمین حق مالکیت فناوران بر آن‌ها است و بدین جهت، ثبت رسمی این دست‌آورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکارات‌شان در نظام‌های مالکیت فکری و به‌ویژه ثبت اختراع(پتنت)، امری ضروری است.

         دکتر رخساره عابدی نیز درباره اهمیت و لزوم این پژوهش اظهار داشت: نقش باکتری‌های بیماری­زا بر جنبه­های مختلف زندگی بشر مانند بهداشت و درمان، صنایع غذایی و کنترل کیفیت محصولات اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین باکتری سودوموناس آئروژینوزا یکی از مهم‌ترین باکتری‌های فرصت‌طلب است که باعث عفونت‌های حاد و مزمن بیمارستانی در افراد بستری در بیمارستان می‌شود.

       این محقق ضمن اشاره به دست‌آوردهای این مطالعه افزود: در این مطالعه، یک آپتاحسگر الکتروشیمیایی برای تشخیص و اندازه­گیری باکتری سودوموناس آئروژینوزا با بهره­گیری از آپتاحسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر الکترود صفحه چاچی کربنی اصلاح‌شده با نانوچندسازه­ MIL-101 (Cr)/MWCNT گزارش گردید.

       این مخترع افزود: فرآیند سنجش بر مبنای الکترواکسایش نقره نانوچندسازه AgNPs/c-g-C3N4/Apt صورت می‌گیرد که به باکتری سودوموناس آئروژینوزا تثبیت‌شده بر روی سطح این آپتاحسگر الکتروشیمیایی متصل شده است. این دست‌آورد، انتخاب‌پذیری بالا و حساسیت بالایی را به همراه حد تشخیص پایین 1 CFU.mL-1 با یک محدوده خطی وسیع جهت تشخیص و اندازه‌گیری ولتامتری باکتری سودوموناس آئروژینوزا نشان داد.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

      

​​​​​​​