با همکاری انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه:

اولین نشست علمی گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 18 Nov 2023
  • کد خبر: 1229723
  • 21282

اولین نشست علمی گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران برگزار شد

با همکاری انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه:

اولین نشست علمی گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران برگزار شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، نخستین نشست علمی گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه با سخنرانی دکتر یعقوب فروتن با موضوع «معرفی و بررسی کتاب جمعیت‌شناسی جنسیت با تاکید بر جمعیت زنان ایران» در روز دوشنبه 22 آبان 1402 در سالن باقرالعلوم دانشکده علوم انسانی و اجتماعی برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست علمی، دکتر زهرا علمی مدیر گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران و دکتر زهرا کریمی نخستین مدیر این گروه پژوهشی در بدو تاسیس آن، مطالبی را به اختصار درباره تاریخچه فعالیت‌ها و برنامه‌های این گروه پژوهشی ارایه دادند. هم‌چنین عطیه دلال‌مقدم دبیر انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، طی سخنان کوتاهی به معرفی این انجمن علمی و برنامه‌های آن پرداخت.

      در ادامه، دکتر یعقوب فروتن عضو گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان دانشگاه مازندران به‌عنوان سخنران اصلی این نشست علمی به بحث و بررسی درباره جدیدترین کتاب تالیفی خود تحت عنوان «جمعیت‌شناسی جنسیت، با تاکید بر جمعیت زنان ایران» که در سال‌ جاری به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران چاپ شده است، پرداخت.

        دکتر فروتن با تاکید بر این‌که مطالب و مباحث این کتاب، محصول نزدیک به سه دهه تدریس دانشگاهی و تحقیق علمی وی در دانشگاه مازندران و هم‌چنین در دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه وایکاتو نیوزیلند در دوره‌های دکتری و پسادکتری می‌باشد، خاطرنشان کرد: این تحقیقات، پیشتر به صورت سخنرانی‌های علمی در طیف متنوعی از کنفرانس‌های داخلی و خارجی و هم‌چنین در قالب مقاله‌های علمی پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی ارایه و چاپ شده که اینک در این کتاب تالیف شده‌اند.

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: این کتاب را می‌توان نخستین کتاب در ایران و به زبان فارسی به حساب آورد که به‌صورت سیستماتیک و متمرکز و بر پایه رویکرد علمی و یافته‌های تحقیقاتی به بررسی و مطالعه جنبه‌های جنسیتی مرتبط با خصوصیات و تحولات جمعیت در ایران و جهان می‌پردازد.

       دکتر فروتن در ادامه سخنان خود به ساختار این کتاب اشاره و با بیان این نکته که این کتاب مشتمل بر 5 بخش اصلی و 25 فصل در 720 صفحه می‌باشد، به معرفی عناوین، بخش‌ها و فصل‌های این کتاب و توضیحاتی درباره آنها پرداخت و در پایان، به پرسش‌های ارایه شده از سوی شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

       یادآور می‌شود: این نشست علمی که با همکاری انجمن علمی جامعه‌شناسی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران و با حضور اساتید و استقبال گسترده دانشجویان برگزار گردید، به‌طور هم‌زمان از طریق سامانه مجازی وبینار دانشگاه مازندران و هم‌چنین صفحه اینستاگرام انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز به‌طور زنده پخش شد. هم‌چنین به پیشنهاد دانشجویان و طی حکمی از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر یعقوب فروتن به‌عنوان «استاد مشاور انجمن علمی دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران» انتخاب شد.

       دسترسی به کتاب «جمعیت‌شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» در سامانه انتشارات دانشگاه مازندران به‌شرح زیر، امکان‌پذیر است: 

https://press.umz.ac.ir/book_121.html

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​