رییس دانشگاه مازندران در سومین نشست کمیته تخصصی آمایش آموزش عالی و مدیریت تحول:

اجرای آمایش آموزش عالی، زمینه‌ساز ارتقای تمام زیرشاخه‌های نظام آموزش عالی کشور خواهد شد

  • 07 Feb 2024
  • کد خبر: 1602518
  • 15851

اجرای آمایش آموزش عالی، زمینه‌ساز ارتقای تمام زیرشاخه‌های نظام آموزش عالی کشور خواهد شد

رییس دانشگاه مازندران در سومین نشست کمیته تخصصی آمایش آموزش عالی و مدیریت تحول:

اجرای آمایش آموزش عالی، زمینه‌ساز ارتقای تمام زیرشاخه‌های نظام آموزش عالی کشور خواهد شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، سومین نشست کمیته تخصصی آمایش آموزش عالی و مدیریت تحول با حضور روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در روز سه‌شنبه 17 بهمن 1402 در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران و نایب رییس کارگروه استانی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در این نشست، ضمن تبیین رویکرد‌های این طرح گفت: اجرای آمایش آموزش عالی، زمینه‌ساز ارتقای تمام زیرشاخه‌های نظام آموزش عالی کشور خواهد شد.

       دکتر علی‌نژاد با گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر، رشد و توسعه دانشگاه‌ها را از برکات و دست‌آوردهای چشم‌گیر نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه‌ها و موسساتی که طی 45 سال و با هدف دسترسی اقشار مختلف مردم به فراگیری علم و دانش در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است، امروز نیازمند ماموریت‌گرا شدن در راستای سند توسعه و آمایش سرزمینی استان هستند.

       دکتر داوود باوفا مشاور اجرایی و فرهنگی معاون آموزشی وزارت عتف نیز در این نشست با بیان این‌که هدف طرح آمایش آموزش عالی، به هیچ عنوان حذف کدرشته‌های تحصیلی نمی‌باشد گفت: هدف این طرح، سامان‌دهی و بازتوزیع رشته‌ها مطابق اسناد بالادستی، توزیع هرم سنی استان، توجه به نرخ بیکاری، توجه به زیست‌بوم و بافت هر استان، رتبه موسسات آموزش عالی، تعداد و تنوع موسسات آموزش عالی و میزان دسترسی به آموزش عالی در سطح استان با هدف رعایت اصل عدالت آموزشی و توجه به نقاط محروم و مرزی است.

       وی ادامه داد: با پیشنهاد کارگروه استانی که بازوی مشورتی شورای گسترش وزارت علوم است، به منظور تامین نیروی متخصص مورد نیاز در آینده در رشته‌های با اشتغال کم و در برخی رشته‌های کم تقاضا متناسب با شرایط هر استان، مجوز اجرای رشته لغو نخواهد شد بلکه صرفا پذیرش دانشجو در آن رشته - محل‌ها کاهش می‌یابد و یا به طور موقت متوقف می‌شود.

       دکتر با وفا با اذعان به این‌که وزارت علوم یک نسخه ثابت برای تمام استان‌ها ارایه نکرده است به نقش کارگروه استانی به منظور تصمیم‌گیری نهایی برای ماموریت‌گراکردن دانشگاه‌های هر استان اشاره و تصریح کرد: اطلاعات موجود در هر استان، مزیت‌های نسبی و سند آمایش سرزمینی، مهم‌ترین مراجع برای توسعه بلندمدت استان‌ها هستند و ما در وزارت علوم برای تصمیم‌گیری نیازمند مصوبات کارشناسی شده این کارگروه که از نتیجه کمیته‌های تخصصی به تصویب رسیده است می‌باشیم.

       در ادامه این نشست، دکتر سیدرسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش غیردولتی وزارت عتف با بیان نگرانی‌های موسسات غیرانتفاعی از حذف برخی کدرشته‌های تحصیلی، به نقش این موسسات در آموزش و پرورش علم‌آموزان طی دو دهه گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: برای اجرای عدالت‌محور این طرح، باید کلیه زیرنظام‌های آموزشی مورد بررسی قرار گیرند تا تمامی دانشگاه‌ها و موسسات ماموریت‌گرا و هدف‌مند، به صورت منسجم و کارشناسی‌شده به ادامه فعالیت خود بپردازند.

         دکتر رحمت عباس‌نژاد سرستی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران و دبیر کارگروه استانی آمایش آموزش عالی، ضمن تشریح ضوابط ساماندهی ابلاغی از سوی وزارت عتف، گزارشی از اقدامات انجام‌شده در کمیته‌های تخصصی آمایش رشته‌ها طی دو جلسه گذشته ارایه کرد وگفت: دانشگاه معین استان به صورت فعال، گزارش‌های مربوط به وضعیت رشته‌های معلق کلیه زیرنظام‌های آموزشی را پیگیری و پس از تنظیم مستندات به کارگروه استانی آمایش ارایه خوهد کرد.

       دکتر عباس‌نژاد از کلیه مسوولان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حاضر در جلسه خواست تا با اهتمام بیشتری، دلایل توجیهی و پیوست اشتغال هر رشته را به دانشگاه معین ارسال نمایند.

روابط عمومی دانشگاه مازندران