توسط 3 تَن از اساتید دانشگاه مازندران:

ابعاد حقوقی و سیاسی طوفان الاقصی بررسی شد

  • 22 Nov 2023
  • کد خبر: 1244415
  • 32567

ابعاد حقوقی و سیاسی طوفان الاقصی بررسی شد

توسط 3 تَن از اساتید دانشگاه مازندران:

ابعاد حقوقی و سیاسی طوفان الاقصی بررسی شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران به نقل از روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛ با حمایت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و پشتیبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی طوفان الاقصی با سخنرانی 3 تَن از اساتید دانشگاه مازندران در روز دوشنبه 29 آبان در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

       در ابتدای این نشست دکتر مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران؛ در خصوص فرآیند حمایت از دانشکده‌های دانشگاه مازندران جهت برگزاری همایش‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و ... به فراخور فعالیت‌های صورت گرفته در دانشکده‌ها سخن گفت.

       وی در ادامه افزود: برگزاری همایش‌های مختلف با سازوکارهای فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی با ساختارهای آگاهی‌رسانی به جوانان امروز که آینده‌سازان فردای ایران اسلامی هستند می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

       در ادامه این هم‌اندیشی، دکتر علی‌اکبر جعفری استاد روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، توضیحات مبسوطی در خصوص حمایت آمریکا و متحدان استراتژیک از اسراییل در سرکوب مردم غزه سخن گفت و اذعان داشت: اهمیت ژئواستراتژیک منطقه فلسطین که پیونددهنده شرق و غرب و حلقه اتصال سه قارة اروپا، آسیا و آفریقا و نیز به عنوان پایگاهی به منظور کنترل بر کانال سوئز، اقیانوس هند و نیز چاه‌های نفت منطقه حساس خاورمیانه محسوب می‌شود، توجه ایالات متحده را به خود جلب نمود. از این‌رو، تأسیس دولت اسراییل و حمایت آمریکا از این دولت براساس فهم و مصلحت سیاست‌گذاران، رؤسای جمهور و نخبگان سیاست خارجی این کشور آغاز شد.

       این استاد روابط بین‌الملل افزود: با تأسیس دولت اسراییل در 14 می 1948، ترومن، نخستین رییس‌جمهور آمریکایی پس از جنگ سرد، اولین دولتی بود که اسراییل را پس از 11 دقیقه به رسمیت شناخت. تاکنون دو دولت آمریکا و اسراییل در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی قراردادهای مهمی امضا کردند. روابط گام‌ به گام اولیه آمریکا و اسراییل به تدریج توسعه یافته و به روابط استراتژیک و ویژه تبدیل شده است. از نظر دولت‌مردان آمریکایی، دولت اسراییل برای تأمین منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه «نقش حیاتی» ایفا می‌کند. در سیاست خارجی آمریکا، اسراییل به ‌عنوان متحد قابل اعتماد و دولت باثبات در میان جزایری از دولت‌های بی‌ثبات منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

       وی اذعان داشت: در این پژوهش تلاش شده است ریشه­های پیونددهنده روابط استراتژیک میان دو دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی از قبیل متغیر تاریخ، ارزش‌ها و فرهنگ‌ مشترک؛ تاثیر لابی‌های یهودی و نیز متغیر منافع استراتژیک مشترک که منجر به روابط منحصربه‌فرد میان دو دولت شده است، مورد بررسی قرار گیرد. در مورد جنگ اسراییل با غزه علت محوری حمایت آمریکا از اسراییل در فرضیه سوم یعنی «منافع استراتژیک مشترک» به حساب می­آید. معارضان اسراییل و محور مقاومت از جمله حماس تنها با دولت اسراییل درگیر نیستند چرا که امنیت اسراییل در بطن استراتژی امنیت ملی آمریکا قرار دارد و «امنیت مشترک» را به وجود آورده است. در جنگ غزه آمریکایی­ها از طریق به کارگیری نیروی­های هوایی، زمینی، دریایی، ماهواره­ای، پشتیبانی اقتصادی و سیاسی خود عملا از اسراییل حمایت به عمل می­آورند.

       وی در خاتمه سخنان خود گفت: پیشنهاد می­شود، در این زمان حساس منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران در حمایت متکثر از محور مقاومت اهتمام ورزد و آن را همانند بحران‌های قبلی منطقه مدیریت کند. ضروری است تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی ایران از تله‌ای که اسراییل برای ایران پهن کرده است و تلاش می­کند تا متحد استراتژیک خود آمریکا را تحریک و آن را درگیر با ایران کند، با احتیاط و هوشمندانه برخورد نمایند.

       در بخش دیگری از این هم‌اندیشی، دکتر حسین رضازاده عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در سخنانی گفت: مساله فلسطین همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز سازمان ملل متحد بوده است. سازمان ملل به منظور حل مناقشه فلسطین-اسراییل در سال 1947 مبادرت به صدور قطعنامه 181 معروف به قطعنامه تقسیم می نماید که از منظر اندیشمندان حقوق بین‌الملل این قطعنامه از جهات مختلف قابل انتقاد می باشد. در سال 1967 اسراییل با ادامه تجاوزات خود، قسمت‌های دیگری از فلسطین را اشغال نموده و در سرزمین‌های اشغالی شروع به شهرک‌سازی می‌نماید. متعاقبا سازمان ملل با صدور قطعنامه 242 و دیوان بین‌الملل دادگستری در نظریه مشورتی موسوم به دیوار حائل، عمل مذکور را محکوم و برخلاف حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین عنوان می‌نماید.

       این استادیار گروه حقوق در ادامه با توجه به نقض مکرر قواعد حقوق بین‌الملل توسط اسراییل، اظهار داشت: فلسطین در سال 2015 به عضویت دیوان بین‌الملل کیفری درآمده تا مقامات اسراییلی در این محکمه مورد پیگرد قرار گیرند. در پی عملیات 7 اکتبر 2023 فلسطینیان، موسوم به عملیات طوفان الاقصی، اسراییل دست به اقداماتی زده است که طبق اساسنامه دیوان بین‌الملل کیفری مصداق بارز نسل‌کشی بوده و با توجه به انفعال سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود دیوان بین‌الملل کیفری به‌طور موثری در این مورد ورود نموده و زمینه‌های احقاق حق ملت فلسطین را فراهم نماید.

       در بخش پایانی این هم‌اندیشی دکتر حسن خدادی عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی در بیان تاریخی اندیشه یهود گفت: اندیشه یهود از دوران قیل از میلاد مسیح تا هم‌اکنون بر محوریت «برتری قومی یهود» و «ایجاد حاکمیت جهانی یهود» بر تمام حکومت‌ها و تمامی انسان‌ها استوار است.

       وی در ادامه به تفکرات مبتنی بر اندیشه‌های یهودی اشاره کرد و اظهار داشت: در این نوع تفکرات، شاهد شکل‌گیری انواع مختلفی از یهودیت هستیم که شامل یهود شریعت‌مدار، یهود صهیونیسم و یهود سایبرنتیک هستیم. آنچه از سال 1948 در فلسطین اشغالی حاکم گردیده است یهود صهیونیسم است که معتقد به برقراری حاکمیت یهود از طریق تصرف سرزمین و بازگشت به ارض موعود با گستره جغرافیایی از نیل تا فرات است. آرزوی پوچ حاکمیت جهانی یهود صهیونیسم از سال 2006 با شوک جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان و عملیات طوفان الاقصی 2023 دچار پوچی، زوال و در سراشیبی سقوط قرار گرفته است . این اضمحلال و فرسایش با موازنه‌سازی قدرت محور مقاومت صورت گرفته است که به احتمال بسیار زیاد در سالیان آینده شاهد اضمحلال بیشتر رژیم غاصب صهیونیستی خواهیم بود. با تضعیف یهودیت صهیونیسم، وارد دوران جدید و نهایی از جنگ تمدنی با کارگزاری یهودیت سایبرنتیک که بسیار خطرناک‌تر از انواع مختلف یهودیت است می‌شویم. گروه اخیرالذکر هم‌اکنون در حساس‌ترین مراکز ارتباطی، سیاسی، اقتصادی جهان حاکم هستند. به‌طور خلاصه قدرت سایبر در عصر حاضر بهعنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت برای دهکده جهانی یهودیت محسوب می‌شود، که اساساً رشد آن به معنای رشد اشراف اطلاعاتی و افزایش بهینگی کنترل یهود بر همه حکومت‌ها و انسانهاست. در حال حاضر تنیدگی قدرت سایبر با ایدئولوژی برتری قومی یهود و حاکمیت جهانی یهود به‌گونه‌ای درآمده است که نیازمند طراحی الگوهایی موثر به‌منظور شناخت و مقابله با این حوزه نوین سلطه یهودی است. 

       دکتر خدادی در پایان سخنان خود اظهار داشت: هم‌اکنون شاهد فعالیت‌های پژوهشی بسیار ارزشمند از سوی دانشگاه‌های معتبر کشور و پژوهشگران برتر ملی در این حوزه هستیم که نیازمند حمایت و ترویج تولیدات پژوهشی این مراکز و محققان سخت‌کوش در فضای علمی دانشگاه‌ها هستیم.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی​​​​​​​